Aminokyseliny v športovej výžive

Aminokyseliny sú stavebnými látkami proteínov. Poznáme 20 základných aminokyselín, no niektorá odborná literatúra uvádza 21, prípadne 23. Všetkých 20 druhov aminokyselín majú rôzne funkcie a môžeme ich rozdeliť do 2 veľkých skupín, esenciálne – telo si ich nedokáže vytvoriť samé, a preto je nutné ich prijať v strave. Druhou veľkou skupinou sú neesenciálne aminokyseliny, ktoré si telo dokáže vytvoriť samé.

Esenciálne aminokyseliny: valín, leucín, izoleucín, fenylalanín, tryptofan, lyzín, metionín a treonín,

Neesenciálne aminokyseliny: alanín, asparagín, cystín, glutamín, glycín, histidín, karnitín, prolín, serín a tyrosín.

A teda, načo sú aminokyseliny?

Aminokyseliny vo forme doplnkov výživy a športovej výživy sa konzumujú z jednoduchého dôvodu. V jednej dávke aminokyselín sa môže nachádzať rovnaké množstvo aminokyselín ako v porcii mäsa, tvarohu, vajec, sóje, alebo inej potraviny na získavanie aminokyselín. Okrem iného, v doplnkoch výživy zvykne byť množstvo aminokyselín vyvážené.

Načo sú aminokyseliny? Úlohou aminokyselín je: budovanie svalov, energia pre svaly, správne fungovanie procesov v ľudskom tele, regenerácia, prevencia pred zranením a iné.

Ale prečo užívať aminokyseliny v doplnkoch výživy a športovej výžive? Má to jednu veľmi veľkú výhodu. Aminokyseliny v doplnkoch výživy a športovej výživy nezaťažujú žalúdok. Aminokyseliny v športovej výžive a doplnkoch výživy sú hydrolyzované – sú predtrávené, a tak nezaťažujú tráviaci systém. Denne je potrebné pri športovcoch prijať až 2 g na 1 kg ľudskej váhy, čo môže pri 90 kg človeku znamenať až 180 g proteínov za deň, čo nemusí byť pre človeka jednoduché, zvlášť pokiaľ cestuje, študuje, alebo pracuje.

Odporúčanie: Veľkou výhodou je zostavenie správneho jedálnička určeného pre konkrétneho človeka v kombinácii s Aminokyselinami z doplnkov výživy a športovej výživy.